Datum
x
Eindbestemming
x

Toelichting
x

Etappe
x
12-05-2015
?
Start nieuw avontuur...klik hier
NIEUW!

Map Caribbean

24-06-2007   Vandaag 24 juni 2007 zijn we weer het Goese Meer ingevaren, bijna 6.500 zeemijl nadat we hier 17 september 2006 vertrokken zijn.
De voorgaande twee weken zijn we rustig met ZW wind en met redelijk weer langs de Engelse, Franse en Belgische kust weer naar het vertrouwde Zeeland gevaren.
Het was een lekker ontspannen afscheid van een fantastische Sabbatical leave zoals we in de website hebben toegelicht gedurende de afgelopen 9 maanden.

Hierbij is deze Sabbatical ten einde en we willen jullie ook hierbij van harte bedanken voor alle berichten en medeleven die we ontvangen hebben.

Ook onze kinderen en zeker onze webbeheerder Anne hierbij nogmaals van harte dank voor de schitterende website die je getrouw en met veel enthousiasme heb bijgehouden.
De laatste etappe van Southampton naar Goes
13-06-2007   We hebben vandaag , 13 Juni om ca. 12.00 de TWIST weer te water zien gaan.
Vanaf de BBC California, waarmee de TWIST door Sevenstar naar Europa is vervoerd, werd zij met de dekkraan in singels langszij gezet.
Ondanks wat lage accu spanning starte de moter meteen en zijn we al moterend naar Cowes, zo'n 11 mijl, gevaren.
We liggen hier in een rustige haven en willen morgen vroeg vertrekken richting Brighton aan de Engelse zuidkust.
06-04-2007 Tortola Het is al voorbij!!

De voorgaande dagen hebben we al cruisend en snorkelend bij mooi zonnig weer met zo'n kleine 30 graden doorgebracht bij:Cane Garden Bay, Norman Island ,The Indians , Coopers Island en ten slotte in Gorda Sound waar we wij nu zijn, aan de boei bij Bitter End .
De BVI hebben we kunnen waarderen om de vele eilanden met mooie baaien met anker mogelijkheden en/of meerboeien, helder water en schitterend snorkelen en het lekkere weer. We kwamen vooral veel Amerikaanse toeristen met huurboten tegen.
We gaan vandaag 6 April, van Bitter End op Virgin Gorda naar Village Cay Marina in Road Town, Tortola.
Hier gaan we de TWIST klaar maken voor de verscheping naar Southampton.

Dit is dan ook het laatste logbook vanuit de Carieb en we zijn half April weer terug in Nederland .
We verwachten eind Mei / begin Juni de TWIST van Southampton naar Goes te varen.
Traject8
05-04-2007    
04-04-2007    
03-04-2007    
02-04-2007    
01-04-2007   De voorgaande twee weken hebben we " Cruisend " doorgebracht in de BVI ( Britsche Maagden Eilanden) en we zijn nu aan een meerboei aangelegd in " Cane Garden Bay" , aan de West kant van Tortola.
Na het vertrek op 21 maart, met de TWIST uit Spanish Town hebben we gesnorkeld bij " The Bath" en daarna zijn we doorgevaren en hebben we aan een meerboei vast gelegd bij in de " Machineel Bay" bij " Cooper Island". Hier zijn we twee dagen gebleven en was het mooi snorkelen.
Hiervandaan zijn we naar " Moya Cove " aan de Oostkant van Tortola gevaren en in de " Sunsail verhuur " haven aangemeerd.
Een duiktocht naar het beroemste wrak van BVI: de "de onzinkbaar geachte RMS Rhone uit 1867" , (ook de opname lokatie van de film " The Deep") hebben we hiervandaan gemaakt.
Hier kwamen we erachter dat onze Credit kaart zijn limiet had bereikt en dat er geen werkende " ATM machine" in de buurt was. Met de taxi naar het vliegveld en de ATM daar was nodig om over cash te kunnen beschikken.
Op 24 maart zijn we hiervandaan naar " Nanny Cay" een haven aan de zuidkant van Tortola gegaan en dag erop naar " Sopers Hole" aan de Westkant van Tortola.
De cash was weer op en ook hier was er geen werkende ATM.
Op 26 maart zijn we weer terug gevaren naar "Road Town" , de hoofdstad van Tortola en we hebben in Village Cay Marina de Twist afgemeerd.
Vanuit deze haven zal de TWIST ook verscheept worden naar Southampton.Even kennis gemaakt met de lokale vertegenwoordiging van " Sevenstar" die de TWIST langszij van het transport schip zal brengen half Mei.
Na noch een dag met veel regen in " Road Town " te hebben doorgebracht zijn we naar " Diamond cay" bij Jost van Dyke" gevaren en aan een meerboei afgemeerd.
" Jost van Dyke " is vernoemd naar een Nederlandse piraat die dit gebied als werkterrein had.
Vanuit " Diamond Cay" zijn we naar" Great Harbour" op Jost van Dyke gegaan en dit is tevens het meest Westelijke punt van onze tocht. 18 .25' 70 N en 64.45' West.
Na een leuke maaltijd bij FOXY (mooie naam voor een divisie : Vos Yachten??) zijn we naar de plek waar we nu zijn vertrokken.

Noch maar 10 dagen Carieb en dan vliegen we weer terug naar Nederland.
31-03-2007    
30-03-2007    
29-03-2007    
28-03-2007    
27-03-2007    
26-03-2007    
25-03-2007    
24-03-2007    
23-03-2007    
22-03-2007    
21-03-2007    
20-03-2007    
19-03-2007 Spanish Town Na een tochtje van zo'n 10 mijl zijn we in Spanish Town, de vroegere hoofdstad van de BVI, aangekomen hier zijn we formeel ingeklaard in de BVI(voor de laatse keer in de Carieb). Het uitklaren van ons en de TWIST zal vanuit Tortola plaatsvinden.
Hier blijft het Amerikaans aan doen. Een leuke wandeling langs The Bath,meters hoge granietblokken uitgespoeld door water en wind vormen met koraal zand en kraakhelder water voor een wel heel speciaal strand.
18-03-2007 Virgin Gorda Anegada is een volledig uit koraal opgebouwd eiland en niet meer dan 10 meter boven de zeespiegel en heeft het derde grootse koraal rif van de wereld.We zijn gisteren op Anegada volgens de aanbevelingen van de " pilot" wezen snorkelen en kreeft eten.
Beide waren een succes, de Lobiollybay,aan de Noord kant is een schitterende snorkel plek waar nog niet door al de toeristen het rif beschadigd is en bij het Anegada Beach Hotel hebben we met uitzicht op de TWISTop het strand een heerlijke kreeft verorberd.
Na de tocht van zo'n 15 mijl zijn we vandaag bij Virgin Gorda ( Vette maagd) aan gekomen.
In een beschutte lagune , Gorda Sound , hebben we de TWIST aan een meerboei aangemeerd. Hierna hebben we op " Saba Rock" een eiland dat als restaurant is volgebouwd met de kano als kleinste dinghy aangelegd en het buffet diner gebruikt.
De eerste indruk is dat we in Amerika zijn aangekomen, voertaal Engels/Amerikaans, dollars als betaal middel en " alleen" maar Amerikaanse jachten om ons heen.
In plaats van " He mon, nice boat man " klinkt het nu " very beautifull " .
17-03-2007 Anegada (British Virgin Islands) Nadat we de nieuwe delen woensdagmiddag 14 maart opgehaald hebben in Marigot met onze fietsjes, hebben we na het monteren, donderdag vrijwel de gehele dag regen gehad en zijn we blijven liggen in St. Maarten.
Vrijdagochtend 16 Maart was er nog een laatste bui maar om 10.00 uur eindelijk weer de trossen los. Na tanken, de brug van 11.00 door en op weg naar Anegada, het meest Noordelijlke en Oostelijke eiland van de British Virgin Islands.
Een tocht van zo'n 90 mijl. De wind was weer voorspoedig en met het Twisttuig op ging het veel te hard om niet in donker aan te komen.
Omdat de ankerplaats tussen koraal banken ligt die niet verlicht zijn hebben we de zeilen maar bijna helemaal ingerold zodat we nog maar 2 knoop voeren.
Het is nu 8.00 en wij zijn aan een meerboei vastgelegd in Anegada.
16-03-2007    
15-03-2007    
14-03-2007    
13-03-2007    
12-03-2007   De TWIST is nog steeds in St. Maarten maar er zijn wel een aantal dingen gedaan die de moeite waard zijn.
Als eerste, toen we vanuit Marigot naar de Simpson Bay wilden varen, op 28 februari 's ochtends, constateerden we dat er erg veel zwarte rook uit de uitlaat kwam en dat er bijna geen vermogen was.
Rustig aan varend zijn we in onze box in de haven van Simpson Bay Marina aangekomen.
Al sleutelend ( het vervangen van :alle diesel. de verstuivers, de pakking van het kleppendeksel ) bleek uiteindelijk dat de uitlaat bij de moter waar het koelwater ingespoten wordt volledig dicht " gecoced" zat en doorgecorrodeerd was.
Nieuwe onderdelen zijn besteld en verwacht wordt dat DHL deze morgenmiddag afleverd.
Hierna nog even sleutelen om de warmtewisselaar en uitlaat weer terug te monteren en dan willen we morgen weer verder voor onze de laaste grote tocht in de Carrieb, de oversteek naar de Britsche Maagden Eilanden.
Vanuit de Maagden Eilanden zullen wij begin April terug vliegen ( het werk roept zo'n drie maanden eerder dan gepland) en de TWIST zal door Seven Star terug getransporteerd worden naar Europa ( Southampton aankomst ca. eind Mei 2007).

In de voorgaande twee weken hebben we het spectakel van de Heineken Regatta bekeken vanaf het land en een aantal van de best wel leuke parties bezocht.
Maar als uitsmijter hebben we onze duikbrevetten gehaald ( Padi Open water diver)!! Aansluitend zijn we nog twee dagen wezen duiken bij Saba, dit is werkelijk schitterend.
Op 15 / 20 meter onder zee, in kristalhelder helder water, waan je je als een Jacques Cousteau als een vis tussen de vissen, met schildpadden, zeepaardjes, zachte- en harde koralen in alle kleuren op arm afstand en zelfs een enkele keer een haai op een afstand maar een paar meter.
Al met al en zeer leuke tijd en vooral Saba de moeite waard om het nog eens over te doen.
11-03-2007    
10-03-2007    
09-03-2007    
08-03-2007    
07-03-2007    
06-03-2007    
05-03-2007    
04-03-2007    
03-03-2007    
02-03-2007    
01-03-2007    
28-02-2007    
27-02-2007 St Maarten

Op 27 februari zijn we weer vertrokken naar St. Maarten een tochtje van zo'n 15 mijl.

We zijn op 27 februari voor anker gegaan bij Marigot, het Franse deel , om morgen vroeg de brug door te gaan om in Simpson Baai de voor bereidingen voor de Heineken regatta en de Regatta zelf te volgen.

26-02-2007    
25-02-2007    
24-02-2007 Anguilla

Na een tweetal nachtjes aan een meer boei zijn we op 24 februari via St. Maarten om water te tanken en boodschappen te doen naar Anguilla vertrokken.

Op 24 februari bij Sandy Ground , Road Bay, Anguilla aan een meerboei afgemeerd.
Hier zijn de stranden nog witter en de zee is hier nog meer licht aqua dan op de andere eilanden. Grote riffen een eindje buitengaats en een stevige oceaan deining maakt dat dit werkelijk de mooiste plaatjes voor iedere vakantie folder opleverd.
Het eiland is nog onder Engels bestuur maar komt wel wat rijker over, dan de andere Engelse Carieb eilanden.
Veel ( tweede ?-) huizen sieren de heuvels aan de kusten en we hebben het beeld gekregen dat dit vooral de Amerikaanse pensionadas zijn die hier wonen en de economie nog wat stimuleren.
We hebben hier het halve eiland over gewandeld. De mooiste stranden (Shoal Bay) en de blauwste zee, omringt hier een eiland dat verder eigenlijk niet veel heeft.
Het toerisme heeft het nog beperkt ondekt en het klimaat is door de lage hoogte erg droog.

23-02-2007    
22-02-2007    
21-02-2007    
20-02-2007 St Barth

middag: Op 20 februari zijn we rond 14.00, na een tocht recht tegen de wind in op Ile Fourche , een eilandje voor St. Barth aangekomen.
Het eiland is onbewoond en vrijwel onbegroeid, het lijkt op een hoefijzer maanlandschap.
We liggen aan een boei, het water om het eilandje is beschermd natuurgebied. Hier wat snorkelen en blijven slapen en morgen naar St. Barth zelf.

Op St. Barth is de Twist pas echt een klein bootje. Bij het opgeven van de maten via de marifoon vroeg de haven meester wat de lengte was bii een opgave van 30 voet, ( hij dacht dat dit de breedte was).
We hebben hier verder lekker gewandeld en gegeten en onze blikken geworpen op de " rich en beautifull " van deze wereld, m.n. Amerikaans.


ochtend: We zijn op 20 februari om 11.00 door de brug die Simpson Bay aan de Nederlandse kant ontsluit gegaan, op weg naar St Barth.
In de voorgaande week hebben we een perfecte vakantie samen met Abelina & Wim op en rond St. maarten gehad.
Naast een tocht rond het eiland met de TWIST hebben we ook op het eiland en op Saba het leuke, met het lekkere en gezelligheid gecombineerd.
Hierover in het reisverhaal met fotos meer.

19-02-2007    
18-02-2007   Wim en Abelina komen naar St Maarten
17-02-2007  
16-02-2007  
15-02-2007  
14-02-2007  
13-02-2007  
12-02-2007  
11-02-2007  
10-02-2007 St. Maarten Het is 10 februari , 7.00 en we gaan op weg naar St. Maarten.
We hebben gisteren te voet de " Quill", de krater van de oude vulkaan beklommen, samen met Anneke & Hans ,van de ZWIT.
Warm, maar wel indrukwekkend als je na een steile klim op de rand van de krater staat en naar binnen kijkt. De hele krater (diameter van ca. 300 meter) is helemaal volgegroeid met een tropisch regenwoud.
Van veel Nederlandse invloed op St. Eustatius merk je niet veel. Het heeft de uitstraling van een Caribbisch eiland. Er is bij (semi-) overheid nog een enkele Nederlandse tekst te vinden, bijv. brievenbuslichting en vertrekpas als uitklaringsdocument. De Nederlandse vlag, is naast die van de Nederlandse Antillen en die van Statia gehezen. Het geld is US dollars of Naf (Nederlandse Antillen Florijnen). De voertaal is Engels en Nederlands wordt maar beperkt door sommigen als tweede taal gesproken.
09-02-2007    
08-02-2007 St. Eustatius  
07-02-2007   De tocht naar St. Kitts ging weer voorspoedig. Al binnen 10 minuten hebben we een grote " Yellow Jack " gevangen, die we 's avonds gegeten hebben.
St. Kitts is zich aan het voorbereiden met veel bouwaktivitieten rond de haven op veel Cruiseschip toeristen.
Het eiland heeft rondom een wat een lager gebied en we zijn met de fiets van Zuid naar Noord en v.v. een en ander wezen bekijken.
Het kenmerkenste historische gebouw is het " Fort Brimstone Hill " dit werd in zijn hoogtijd " Het Gibraltar van de Caribbean " genoemd.
We vertrekken op 8 februari naar St Eustatius," Statia ".
06-02-2007 St. Kitts Het is 6 februari 2007, 06.00 en we staan weer vroeg op, gewekt door " Bob Marley" die al vroeg over de baai schalt.
Gisteren was een goede visdag, eerst nam een " zeer dikke dikke vis " alle lijn (ca 100 meter) door de slip die ik steeds zwaarder stelde heen. Bij het eind van de lijn was het even spannend en toen : " !!".
Later vingen we met de nieuwe molen met dikkere lijn die we nog van Henk aan boord hadden, twee keer een barracuda van zo'n 75 cm. lang, toch wel een "dunne dikke vis". Deze barracudas hebben we weer aan Neptunus terug gegeven omdat we niet een recept hiervoor kenden.
In Point a Pitre hebben we al snorkelend de meeste aangroei van het onderwaterschip geschraapt en het zeilen ging weer ouderwets, 6,5 knoop gemiddeld.
Voor vandaag staat er de trip naar St. Kitts,ca. 40 mijl met een ruime wind koers op het programma.
05-02-2007 Monteserrat Het is 5 februari, 4.30 en we vertrekken vanaf de wachtboei om door de bruggen en de " River Salee" te gaan.Vandaag is het plan om via de mangrove rivier, de daarna volgende lagoon en een stuk over zee naar Monteserrat te gaan.
04-02-2007   Het is vandaag 4 februari en na twee weken op de grote Catamaran (Habib, een Lagoon 410) met Lady & Henk zijn we weer met de TWIST op weg.
De voorgaande twee weken waren fantastisch gezellig. We hebben weer veel lol met elkaar gehad en het weer werkte ook goed mee. Overdag zon en zo'n kleine 30 graden en s' nachts een dikke 20.
De tocht die we gemaakt hebben strekte zich uit van Pointe a Pitre (Guadeloupe) naar Dominica (Porthmouth/Roseau) en Martinique (Trois Ilets/Fort de France/Anse d' Arlet/St.Pierre) en weer naar Guadeloupe (Les Saintes / Isle de Gosier / Point a Pitre).
Op de eilanden hebben we trips met een gids gemaakt waarvan een ieder zijn best deed om uit te leggen waarom zijn eiland zo mooi en bijzonder is en wat al de lokale bomen en vruchten zijn.
Het eten was lekker, naast lokale gerechten (bijv. kip colombo, banana flambe) was met name de langoustine weggespoeld met de nodige witte wijn favoriet. Ook de onderweg gevangen tonijn was binnen twee uur als lunch zeer goed besteed.
Ook het snorkelen was leuk (wel minder mooi als bijv. bij Tabago Cays) en de buiten douche is hierbij ideaal.
Het zeilen met de Catamaran was een leuke ervaring. Ankeren ging perfect en het is een riant verblijf op zo'n cat. Het zeilen vonden we iets minder dan we gewend zijn, beetje knobbelig .
Kortom prima weken en we zullen op de TWIST zeker de buiten douche gaan missen.
03-02-2007   Met Henk & Lady zeilen in een gehuurde catamaran.
Traject7
Zeilen met Henk & Lady
02-02-2007  
01-02-2007  
31-01-2007  
30-01-2007  
29-01-2007  
28-01-2007  
27-01-2007  
26-01-2007  
25-01-2007  
24-01-2007  
23-01-2007  
22-01-2007  
21-01-2007  
20-01-2007   Na rustig opstaan hebben we ons ingeklaard en de TWIST klaar gemaakt voor twee weken alleen zijn.
Nog even boodschappen doen voor aan boord van de catamaran en vervolgens hiermee twee weken op pad. We melden ons later wel weer.
Traject6
St. Lucia - Guadeloupe
19-01-2007 Guadeloupe Om 06.00 zijn we vertrokken op weg naar Guadeloupe, waar we met Henk & Lady afgesproken hebben.
Na een dag dag rustig zeilen met een laatste squal net voordat we naar binnen voeren zijn we om 16.30 bij de Sunsail steiger aangemeerd. We gaan samen met Henk & Lady twee weken op een catamaran varen en de TWIST laten we hier dan achter.
18-01-2007 Roseau (Dominica) Vanochtend vroeg zijn we om 07.30 uur vertrokken richting St Pierre, de vroegere hoofdstad van Martinique. Deze is op 8 mei 1902 met een vulkaanuitbarsting geheel verwoest. Er kwamen hierbij ca. 30.000 mensen om. We hebben hier geankerd en eea bekeken en daarna zijn we naar Dominica, het volgende eiland doorgevaren.
We kwamen om ca.18.00 aan bij Roseau waar we aan een boei aangelegd hebben, net voordat het donker werd. Met een grill kip in de oven en een glaasje wijn erbij zijn we hier de avond weer plezierig doorgekomen.
17-01-2007 Fort de France Na een nacht en ochtend waar het weer veel heeft geregend zijn we we met bakstag windje naar Fort de France gezeild.
Deze stad (ca. 100.000 inwoners) is als hoofdstad ook het centrale wikel punt voor niet alleen Martinique maar ook voor bijv. St. Lucia. Bij St. Lucia hebben regelmatig grote groepen mensen met een snelle catamaran naar Martinique op en neer zien gaan voor inkopen. Er zijn hier inderdaad veel ( kleding-) winkels en je ziet hier weer de bekende winkelketens en merken die je ook in Europa ziet.
Onderweg en in de havens blijven we regelmatig ARC deelnemers of zeilers die we al eerder ontmoet hebben tegenkomen.
16-01-2007 Martinique Op 16 Januari zijn we weer met zijn tweeen op weg gegaan, naar Martinique. Een tocht van ca. 25 mijl.
De voorgaande maand in St. Lucia en de tocht met Anne en Eric naar het zuiden hebben al een beeld van de Caribbean gegeven van: warm, regelmatig regen, veel tropische natuur, relaxte zwarte mensen en lekker ontspannen leven en zeilen.
De eerste indruk van Martinique (Le Marin) is van dat we weer in Europa zijn, goede infrastuctuur, winkels waar weer van alles te koop is, Euro's , relatief veel blanken en lekker uit eten. Na een dag in Le Marin, waar we ons ingeklaard en ook meteen weer uitgeklaard (over 2 dagen) hebben, gaan we naar Fort de France de hoofdstad van het eiland.
15-01-2007   In St. Lucia gebleven
14-01-2007   Eric & Anne weer naar huis
Traject5
"Anne Eric "
Met Eric en Anne het zuiden van de Caribbean verkennen
13-01-2007   Met de bus naar Castries (hoofdstad St. Lucia)
12-01-2007 St. Lucia, Rodney Bay 's avonds naar het straatfestival
11-01-2007 Baai Anse Cochon De Twist in de baai Anse Cochon. Wij gingen een nachtje in het hotel Ti kaye (www.tikaye.com) wat aan deze baai ligt
10-01-2007 Baai tussen de Pitons  
09-01-2007 Bequia  
08-01-2007   Nog een dagje in Tobago Cays gebleven
07-01-2007

Tobago Cays (via het eilandje Mopion)

Naar Tabago Cays. Onderweg stoppen we bij het kleine eilandje Mopion. Dit is een eilandje van wit zand met alleen 1 hutje. Op het moment dat wij er waren, waren er helaas veel mensen met dinky's, het was dus druk op het kleine eilandje.

Tobago Cays is het meest zuidelijke waar we komen. En het hoogtepunt van de vakantie met Anne en Eric! Tobago Cays is bekend van de vele foto's en reclame spotjes. Je ligt met een groep van ongeveer 50 geankerde boten in een baai achter een koraalrif (je kijkt uit op de atlantische aceaan). Om je heen liggen meerdere kleine eilandjes met wuivende palmbomen. Het water is heel mooi blauw en super helder. We hebben er veel gesnorkeld. Er zaten heel veel schildpadden en er was veel koraal met allerlei vissen.

06-01-2007 Union island  
05-01-2007 Mustique Het eiland waar bekende filmsterren een huis hebben
04-01-2007 Bequia Wat ons is vertelt wordt steeds meer duidelijk; hoe zuiderlijker je komt hoe minder je hebt. Veel armoedige huisjes en supermarkten zien er slecht uit en er is weinig te krijgen. Wel zijn er markten waar je vers fruit en groente kunt kopen
03-01-2007 St. Vincent Met Piet samen mango's uit mangoboom halen en door een vleermuizengrot zwemmen
02-01-2007  

Op excursie met gids Paul en chauffeur Junior naar;
- Koude waterval
- Botanische tuin
- Vulkaan met actieve zwavelbron
- Warme waterval
- Wandeling

01-01-2007 Baai voor de Pitons

- Onderweg snorkelen in de baai Anse Cochon
- Mangroven bomen bekijken in de baai bij Marigot Bay

31-12-2006   Eric en Anne komen rond 19:30 uur aan bij de Twist in St Lucia
30-12-2006   St Lucia verkennen, feestjes en St. Lucia Christmas Regatta  
29-12-2006  
28-12-2006  
27-12-2006  
26-12-2006  
25-12-2006  
24-12-2006  
23-12-2006  
22-12-2006   Een week na onze binnenkomst in St. Lucia was er gisteravond als laatste bijeenkomst van de ARC de " Pricegiving ceremonie". De TWIST en haar bemanning heeft het goed gedaan en heeft de meeste prijzen (3) mogen ontvangen.

We zijn:
>Het kleinste deelnemende zeiljacht.(Een jaar abonnement op Yacht vision)
>Het snelste " koppel" (Een set wisky glazen en een compleet verzorgde overnachting met diner en ontbijt in de "Ocean room" van een hotel hier redelijk dichtbij).
>De winnaar in onze categorie H. (Een beker "Biermok type" en een wisselbeker die in Cowes bij de Worldcruising Club blijft)

Hiernaast werd de Twist bij het mooiste jacht ook genoemd maar net niet als eerste prijs. De complete uitslag wordt bij de website van de ARC aangegeven. Hoewel dit geen uitslagen zijn die door de ARC onderling vergeleken worden, geldt dat de gecorrigeerde tijd van de TWIST: 15 dagen 13 uur 42 min 10 sec.
>De snelste tijd is van onze categorie H
>De snelste tijd is van de volgende categorie G
>De snelste tijd is van de volgende categorie F
>De tweede tijd is in categorie E
>De vijfde tijd is in de categorie D
>De tweede tijd is in categorie C
>De snelste tijd in categorie B
>De tweede tijd in categorie A

Van de Invitation division:
De snelste tijd

Van de Multi Hulls division:
De derde tijd

Van de race divsion:
De tweede tijd in Class A
De snelste tijd in Class B

We kunnen dus gerust zeggen dat we het goed gedaan hebben: geen schade aan jacht of bemanning, genoeg lol onderweg (waarbij alleen de rode wijn opraakte/ maar gelukkig nog genoeg witte wijn en zeker water), in de :
"The ARC 2006 is one of the hardest ARC ever" zoals de Worldcruising Club de oversteek van dit jaar beschrijft.

Wij hebben echt van de ARC genoten en kunnen iedereen die zo'n oversteek wil maken de ARC aanbevelen.

De komende maanden gaan we de Carrieb verkennen, de eerste weken samen met onze Anne & Eric later nog met vrienden en mogelijk ook nog met een familie afvaardiging.

Voor de terugreis, half mei 2007, is er transport op een vrachtschip van Tortola (Britisch Virgin Islands) naar Southampton afgesproken.

Wij blijven jullie op hoofdlijnen op de hoogte houden en we wensen voor een ieder:
Prettige feestdagen en een voorspoedig 2007
Traject4
"ARC"
Las Palmas tot aan St Lucia
21-12-2006   In St. Lucia gebleven
20-12-2006  
19-12-2006  
18-12-2006  
17-12-2006  
16-12-2006  
15-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 20 van de grote oversteek
Op donderdagavond 21.22 Lokale tijd , zijn we na 444 uur en 22 minuten aangekomen in St. Lucia.
De totale oversteek is 2860 mijl lang dwz dat we gemiddeld 6,4 knoop/uur gevaren hebben. De aankomst in St Lucia was bij mooi weer en met overweldigend veel aandacht op de steiger. De kleinste deelnemer en met een goede tijd was ca. als 100 van de 225 binnen. Na een borrel en een fles champagne zijn we weer na drie weken in een stilliggende boot de nacht ingegaan.

KLIK HIER VOOR HET BERICHT OVER DE AANKOMST!!

>
Klik hier voor kaart met positie Twist op zee
>Klik hier voor Interactive mapping (kies bij Select Event:ARC 2006 & Select Boat:Twist)
>Fleet viewer
>Klik hier voor de site van ARC 2006
>Google Earth >TIP!

14-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 19 van de grote oversteek
Het is donderdag 14 december, 11.30 UTC en we zijn op 14.05N 59.36W en nog 80 mijl te gaan naar St Lucia. Al Twistlend komen we snel dichterbij het eind punt van deze etappe, St Lucia in de Carrieb. De ETA is nu middernacht UTC.

13-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 18 van de grote oversteek
Het is woensdag 13 december, 11.30UTC en we zijn op 14.06N 56.48W en nog 245 mijl te gaan naar St.Lucia.
Gelukkig is het moteren beperkt gebleven tot een paar uur en zeilen we op de vertrouwde Twistle rechtstreeks richting St. Lucia. De ETA (geplande aankomst) is nu donderdagavond laat/vrijdagochtend vroeg en ook al zou de wind geheel weg vallen, we hebben nog ruim voldoende diesel om op de moter St. Lucia te bereiken.

12-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 17 van de grote oversteek
Het is dinsdag 12 december, 11.15 UTC en wij zijn op 14.15N 54.28W en nog 380 mijl te gaan naar St. Lucia.
Na een nacht waarbij we nog hebben kunnen zeilen is nu de wind geheel weg en zijn er squalls. We hebben nu net voor het eerst gedurende deze oversteek de zeilen geheel ingerold en de moter aan.

11-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 16 van de grote oversteek
Het is maandag 11 december. 11.45 UTC en wij zijn op 14.26N 52.06W en nog 518 mijl naar St. Lucia.
Na een dikke week met gereefde Twistle, zeilen we sinds gisterochtend weer met de geheel uitgerolde zeilen. Is de wind in de voorgaande week steeds 5/6/7 geweest, nu staat er een lekkere ONO 4/5. De verwachting voor de komende dagen is ook dat de wind langzaam verder zal afnemen. Bij de huidige wind kunnen we voluit zeilen en verwachten we voor mijn verjaardag wel over te zijn.

10-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 15 van de grote oversteek
Het is zondag 10 december, 11.45 UTC, en we zijn op 14.51N 49.19W en nog 680 mijl te gaan naar St. Lucia.
Gisteravond om 19.40 UTC hebben we een May day relay ontvangen ivm een man overboord bij een jacht ca. 25 Mijl ten zuiden van ons. Wij zijn evenals later bleek zo'n 5 andere schepen vanuit diverse posities hier snel naar op weg gegaan. Om 22.20 UTC kregen we bericht dat de man terug gevonden en weer aan boord gehaald is. De eerste berichten leken positief en aangezien we verder geen assistentie meer konden verlenen hebben de Twistle weer opgezet en hebben onze oude koers naar St.Lucia weer vervolgd. Later gedurende nacht bleek dat er nog mediche behandeling nodig was. Laatste bericht is dat hij met spoed van boord gehaald wordt/is?

09-12-2006 Caribbean / St. Lucia Dag 14 van de grote oversteek
Het is zaterdag 9 december, 11.45 UTC, en we zijn op 15.29N 46.57W en nog 819 mijl te gaan naar St. Lucia.
08-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 13 van de grote oversteek
Het is vrijdag 8 december, 11.45 UTC, en we zijn op 16.00N 44.18W en nog 973 mijl te gaan naar St. Lucia.
We kunnen nog steeds blijven Twistlen en de voortgang is hobbelig maar wel goed.

07-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 12 van de grote oversteek
Het is donderdag 7 december, 11.45 UTC, en we zijn op 16.35N 41.34W en nog 1132 mijl te gaan naar St Lucia.

06-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 11 van de grote oversteek
Het is woensdag 6 december, 11.30 UTC , en we zijn op 17.26N 38.50W en nog 1295 mijl te gaan naar St Lucia.
Gisteravond om 20.00 UTC hebben we het halverwege punt bereikt , en we varen nu weer naar land toe in plaats van er vanaf.
De wind is nog steeds goed van richting maar wel stevig we blijven varen met een gereefde Twisle en maken daarbij nog steeds hele goeie daggemiddeldes van boven de 160 mijl.

05-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 10 van de grote oversteek
Het is dinsdag 5 december, 12.00 UTC en we zijn op positie 18.08N 35.59W en nog 1480 Mijl te gaan naar St Lucia.

04-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 9 van de grote oversteek
Het is maandag 4 december , 11.40 UTC we zijn op positie 18.53N 33.02W en nog 1652 Mijl te gaan naar St. Lucia.
Er is niet veel veranderd sinds gisteren we Twistlen nog steeds en het gaat voorspoedig.

03-12-2006 Caribbean / St. Lucia Dag 8 van de grote oversteek
Het is zondag 3 december 11.45 UTC en we zijn op 19.37N 30.14W en nog 1816 mijl te gaan naar St Lucia.
Een week zijn we onderweg en we hebben steeds kunnen Twistlen, in totaal nu al ca. 1000 mijl. De wind blijft O 5 en soms flink meer, maar met de rif in de Twistle is het goed te doen hoewel we flink rollen en gieren.
02-12-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 7 van de grote oversteek
Het is zaterdag 2 december, onze 23 trouwdag, 11.30 UTC en we zijn op 20.20N 27.15W en nog 1990 Mijl te gaan naar St Lucia.
Was de wind afgelopen dagen wat aan de zwakke kant, nu hebben we zeker voldoende, O 5/6. We Twistlen met een flinke reef en gaan nog steeds harder dan zo'n 7 knopen, max nu 9,8 en de golven zijn zo'n 4 /5 meter hoog maar wel redelijk lang. Er zijn wel schuimkoppen maar geen echte brekers en de kuip blijft keurig droog.
Dit is volgens ons echt passaatzeilen op z'n Carribisch , zo'n 26 graden, zonnig en flinke wind uit de goede hoek. Kortom ideaal zeilweer, maar het houd je wel bezig. Ook vissen vliegen met regelmaat als mussen om de boot, wel zo'n 100 meter ver, en geven ons stimulans als " vliegende Hollanders".

01-12-2006 Caribbean / St. Lucia Dag 6 van de grote oversteek
Het is vrijdag 1 december 11.30 UTC we zijn op 21.18N 24.47W en nog 2150 mijl tot St. Lucia.
Na een dag en nacht met weinig wind , O 2, en veel slaan van de zeilen door de deining hebben we vanochtend onze hengel met kunstaas uitgegooid. En binnen een kwartier een kingfish van wel 2kg en ca. 65 cm aan de haak (ZIE FOTO BIJ ETAPPE 4, ARC). Vrijdag, visdag en de lunch wordt nu vis.
30-11-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 5 van de grote oversteek
Het is donderdag 30 november12.00 UTC we zijn op 22.16N 23.10W en nog 2255 mijl te gaan naar St. Lucia.
De afgelopen nacht en vooral gisteravend was er vrijwel geen wind en we hebben de motor niet gestart zodat we wat minder mijlen hebben gemaakt.
In de eind correctie van de de gemaakte tijd wordt er voor motoruren (die je op moet geven) een boete tijd toegevoegd.
Ook de huidige stand/positie is de werkelijk gezeilde afstand en de correctie voor onze handicap (0,841 een van laagsten) moet nog volgen.
Het weer is nu 25 graden zonnig en de wind Oost3, kortom perfect weer voor een Twistlende oversteek naar de Carrieb.

29-11-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 4 van de grote oversteek
Positions:
23.33N 21.30W

28-11-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 3 van de grote oversteek
Het is dinsdag 28 11 en om 11.30 UTC zijn we op 24.57N 19.14W en nog 2550 mijl naar St Lucia.
We zijn nog steeds aan het TWISTlen en de wind blifjt NO 3/4/5. Het weer is half bewolkt en de temperatuur is stijgende, maar de boter smelt nog niet. De traditionele planning voor de oversteek is volgens de Engelsen; " going South till the butter melts and then turn right." Wij varen volgens GPS ca. 245 graden tot we ter hoogte van de 20 N zijn en buigen dan in een aantal stappen bij richting een meer Westelijke koers.

De eerste vis heeft zich laten vangen, een inktvisje is in de nacht in de kuip gesprongen. Toen we hem vonden was hij al half uitgedroogd en we hebben hem weer aan de zee teruggegeven.

27-11-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 2 van de grote oversteek
Het is maandag 12.00 UTC en we zijn op 26.26 N 16.58W, naar st Lucia hebben we nog 2702 mijl te varen.
De start in Las Palmas ging lekker en de eerste dag zijn we ook goed doorgekomen met TWISTLEN (passaatzeilen). Het is continu NO 4/5 geweest en de temperatuur is ook wel redelijk gisteren zonnig maar nu bewolkt.

26-11-2006 Caribbean / St. Lucia

Dag 1 van de grote oversteek
Het is nu 9.00 lokale tijd = UTC en we hebben de pavoisering weggehaald.
Nog even de laatse weersverwachtingen en vers brood ophalen en dan gaan de trossen los en gan we rustig naar het startgebied op stomen.
De start van onze cruising divisie van ca. 200 schepen is om 13.00 uur vanaf een grote " Cruiser".
Het weer is zonnig en er wordt verwacht dat we bakstag wind, NO 3 zullen hebben.

Dit is het logboek van de oversteek van Las Palmas naar St. Lucia in de Carrieb.
Afstand volgens onze route planning bij een vrij zuidelijke route 2850 mijl en bij een gemiddelde snelheid van 5 knopen zullen we er ca. 23 dagen en 16 uur over doen.
We zijn ingedeeld met een handicap van 0,841. Dwz. dat onze werkelijk gezeilde tijd hiermee vermenigvuldigd wordt om een vergelijk te maken volgens de handicap. De snelste racer die meedoet heeft een handicap van 1,468 ( Capricorno van 24 meter lang) en de snelste cruiser 1,175 ( de Glucksburg een X-612 van 18 meter lang).
De voorgaande week was gezellig en informatief en we kunnen iedereen die deze oversteek wil maken de ARC aanraden. Ook een rondtocht over het eiland is de moeite waard. Het lijkt een soort van kruising tussen Madeira en Tenerife, zoals we gezien hebben.
We hebben hier uit de seminars begrepen dat de zeilvoering zoals wij die gepland hebben, met twee genua's op een rolreefsysteem rondom de voorstag het passaatzelien,door de Engelsen " twistle-rig " genoemd wordt. Het wordt dus voor ons " TWISTLEN " als we passaat zeilen.
Ook de bevoorrading zoals we aanbevolen hebben gekregen( en we ook zelf wel verstandig vinden) heeft er toe geleid dat de waterlijn nu zo'n 5 cm lager ligt. Deze zal echter vanaf nu per dag weer gaan stijgen aangezien we gepland, ruim 10 kg /dag opnemen. Onze snelheid zal dus ook wel per dag toe gaan nemen bij een gelijke wind.

25-11-2006  

In Las Palmas (Gran Canaria) gebleven

Leuke links:
>Klik hier voor de site van ARC
>Boten die mee doen
>ARC nieuws
>Foto's van feesten en andere activiteiten die door ARC worden georganiseerd

Traject3
"La La Pa"
Lagos tot aan Las Palmas
24-11-2006  
23-11-2006  
22-11-2006  
21-11-2006  
20-11-2006  
19-11-2006  
18-11-2006  
17-11-2006  
16-11-2006  
15-11-2006  
14-11-2006 Gran Canaria / Las Palmas

Eind van de middag: Om 16.30 zijn we aangekomen in Las Palmas. In de baai hebben we ons anker laten vallen en we hebben de onderkant geinspecteerd en schoon gemaakt.
Morgen gaan we ons melden bij de ARC organisatie om mee te gaan doen met de voorbereidingen op de oversteek.
Dit traject is weer goed verlopen, bijzondere eilanden gezien en lekker gezeild.

Ochtend: Om 06.30 lokale tijd zijn we vertrokken voor het laatste deel van de etappe naar Las Palmas. Het weer is rustig en er is ook weinig wind voorspeld Z / ZO 1-2.
Tenerife(tener =sneeuw en ife =hoge berg) wordt getypeerd door de hoogste berg van Spanje, El Teide 3718 meter. Deze berg is een oude vulkaan en het landschap bij de top is een woestenij betaande uit diverse soorten steen en lava in verschillende uitvoeringen en kleuren. Zeer indrukwekkend om te zien en vrijwel geen levende natuur aanwezig. De kusten, met name de ZW en NW, zijn toeristisch en hebben door de invloed van de oceaan wel veel begroeing. De ZO kant waar onze haven was is droger en zeer ruig en rotsig.
In Las Palmas is de start van de ARC en we willen vanavond ergens ankeren om de onderkant van de boot een laatse schrobbeurt te geven voor we aan de grote oversteek beginnen.

13-11-2006   Op Tenerife gebleven
12-11-2006  
11-11-2006  
10-11-2006  
09-11-2006 Canaries / Tenerife Ochtend: Om 07.30 uur lokale tijd hebben we in Tenerife vastgelegd aan zo te zien nieuwe vingerpieren. De tocht is voorspoedig verlopen hoewel we wel meer wind O 4/5 hebben gehad dan voorspeld, weinig dieren leven gezien alleen een school dolfijen bij de punt van Tenerife.
Nu eerst een borrel en kijken of de " immigration " en het haven kantoor opengaat om ons aan te melden. We houden ook hier een paar dagen om het eiland te bekijken, voordat we naar Las Palmas gaan om ons aan te melden voor de ARC.
08-11-2006 Canaries / Tenerife Nog 80 mijl te gaan naar Tenerife / Sant Cruz. Na een rustige start varen we nu meer dan een etmaal, bijna 190 mijl, met een halve wind O 3/4onder gereefde genua en grootzeil. De verwachting is dat we vanacht om ca 04.00 aankomen.
De reis geeft weinig bijzonderheden tot nu toe zonnig en meer dan 20 graad. Nog niet bloedheet maar wel een stuk beter dan in Nederland.
07-11-2006
Canaries / Tenerife

Ochtend: Om 10.00 uur lokale tijd gaan de trossen los en na het tanken gaan we op weg naar de Canaries, waarschijnlijk Tenerife. De weersverwachting is goed tot rustig, NO 2/3 en zonning met overdag 23 graden.
Madeira is een erg mooi eiland " het bloemen eiland" genaamd en zelfs in dit seizoen nog heel bijzonder. Op het zeer ruige eiland is werkelijk alles begroeid. Door" stuwing " van de zeewind tegen de bergen van meer dan 1800 meter valt er veelvuldig regen en is het nooit echt warm of koud. Mooie wandeltochten hebben we gemaakt langs " levada's ( irrigatiekanalen) die van grote hoogte in de bergen naar de dalen aangelegd zijn. Samen met Hans en Anneke, een Nederlands stel met pensioen, die 4 jaar gepland hebben weg te gaan, hebben we een auto gehuurd en zijn hiermee het eiland doorgetrokken. Zeer ruig, rotsig en vruchtbaar, onze poging om een eind te fietsen werd door de zeer sterke stijg/daal % al snel wandelen met de fiets in de hand.

06-11-2006   In Madeira gebleven
05-11-2006  
04-11-2006  
03-11-2006  
02-11-2006  
01-11-2006  
31-10-2006 Madeira /Funchal

Eind van de middag: Om 16.30 zijn we aangekomen in Madeira. Men was hier zo onder de indruk van de TWIST dat er zelfs door de " immmigration officer" foto's gemaakt werden en terwijl we even als anderen al zij aan zij aangelegd hadden kregen we toch een box, de havenmeester heeft zijn bootje voor ons verlegd.
Het zeilen ging voorspoedig met een stevige 4/5 ZZO wind en we hebben gemiddeld 6,4 knopen gevaren. Het weer was bewolkt en bij aankomst kon een enkel druppeltje de oploop op de steiger niet deren, om naar de TWIST te kijken, aan te raken en te vragen of zij echt wel van hout was.
Voor de komende dagen staat er voor ons vakantie op Madeira gepland en wachten op een goed weerbericht voor de oversteek naar de Canaries.

Ochtend: We zijn om 10.00 lokale tijd vertrokken uit Porto Santo richting Funchal/Madeira. De wind lijkt gunstig 3/5 ZO, een beetje grijze lucht en de tocht is ca. 45 mijl.

Gisteren hebben we Porto Santo verkend o.a. met een sightseeing bus die in twee uur een route over het eiland (van 12 km bij 2 km) gedaan. Het is erg ruig, rotsig en van vulkanische aard. Hoogste punt ca. 516 meter en bij twee km buitengaats is de oceaan ook al weer twee km diep. Uitzonderlijk schijnt het "goudgele zand" van het strand te zijn. Voor ons is het gewoon van kleur zoals overal langs onze Nederlandse kust. De andere vulkanische eilanden schijnen zwart zand op het strand te hebben, maar daar over later.

30-10-2006   Dagje in Porto Santo gebleven
29-10-2006 Madeira groep, Porto Santo Avond: Om 19.30 zijn we met het laatse zonlicht in Porto Santo, een eiland van de Madeira groep, aangekomen. We werden door een aantal Engelsen en Ieren die er al een tijdje liggen opgevangen en met van hen geleende havensleutels konden we ons meteen douchen.
De tocht is na een " bonkige" eerste dag, waarbij de wind uit de verkeerde hoek bleef komen en er nog grote golven stonden, 4 tot wel 5 meter, op zich goed verlopen. De tweede dag draaide de wind naar de goede hoek en zijn we passaat zeilend, met dag gemiddeldes boven de 150 mijl flink opgeschoten en de laatste dag nam de wind geheel af en zijn we op een vrijwel vlakke oceaan naar Porto Santo gemoterd.
Het lijkt dat er zo op de oceaan minder dierenleven zichtbaar is dan onder bijvoorbeeld de Spaanse en Portugese kust.
Nu eerst een " glaasje Madeira my dear" en morgen gaan we hier het eiland (2 bij 12 km) bekijken en dan weersafhankelijk verder, richting Madeira of de Canaries.
28-10-2006 Madeira groep, Porto Santo Dag & nacht doorvaren richting Porto Santo
27-10-2006 Madeira groep, Porto Santo Eind van de middag: Na een wat tegenvallende dag gisteren met veel tegenwind , grote golven en regen is er vandaag dan de voorspelde oostenwind 3 met een lekker zonnetje. De passaat zeilen zijn beide uit en het gaat nu voorspoedig richting Porto Santo.
26-10-2006
Madeira groep, Porto Santo
Ochtend: Na een buiige nacht vertrekken we na net een bui met wind tegen. De verwachting is dat gedurende de dag de wind zal draaien naar N/O 2-3.
De bedoeling is dat we naar Porto Santo (één van de Madeira eilanden) gaan. Dit is z'n 450 mijl varen en bij een goede wind verwachten we er zondagavond aan te komen.
25-10-2006   Na een kleine twee weken in Lagos hebben we de boot nu afgetankt en aan de buiten kant van de bediende brug aan de meldsteiger vastgelegd. Het weerbeeld lijkt voor de komende dagen gunstig voor de oversteek naar Madeira en morgenvroeg willen we vroeg vertrekken.
De tijd in Lagos hebben we als vakantiegangers doorgebracht met het bekijken van de stad te voet en te fiets waarbij we ook de nodige terrassen hebben bezocht. Lagos en de Algarve is best een mooi gebied maar het toerisme is gericht op het doorgaans wel mooie weer. Er wordt nog steeds zoveel bijgebouwd, dat wij ons afvragen wie hier straks gebruik van gaan maken.
In de haven is er een soort van "dorp" van overwinteraars, veelal Engels, die onderling allerlei " social events" houden. Bij de georganiseerde wandeltocht hebben we ook deelgenomen, en wij zijn nog een dagje wezen golfen in Palmaris.
Al met al een niet onaardig verblijf maar we zijn er wel aan toe om weer verder te gaan.
Traject2
"La Co La"
In dit traject willen we de Spaanse west kust en Portugal tot Lagos doen.
24-10-2006   In Lagos gebleven, wachten op beter weer
23-10-2006  
22-10-2006  
21-10-2006  
20-10-2006  
19-10-2006  
18-10-2006 x
17-10-2006 x
16-10-2006 x
15-10-2006 x
14-10-2006 x
13-10-2006 Lagos

Avond: We zijn met het laatste daglicht om 20.15 Nl tijd, aangelegd in Lagos. Dit is de laatste stop van het tweede traject, langs de Spaanse en Portugese Westkust.
We hebben relatief veel Zuid in de windrichting gehad, geen Portugese Noord deze weken, maar wel toenemend beter weer met vandaag de hele dag zonnig en zo'n 23 graden.
Morgen de boot en onszelf voorbereiden op de volgende grotere " non stop " etappes. Ook zullen we moeten wachten, evenals waarschijnlijk wel meer ARC deelnemers, op het geschikte weerbeeld.

Ochtend: Gisteravond een rondje gelopen en ook hier is het allemaal keurig aangelegd. Zowel de haven als de boulevard ziin vrij recent geheel opgeknapt.
Voor de financiering hebben we al een aantal keren " fundo Europeu" gezien.Ook Sines heeft een oude kern met traditionele steentjes bestrating en vrij veel winkels.
Nu vertrekken we om 7.00 Nl tijd , om met licht aan te komen in Lagos.

12-10-2006 Sines

Avond: Na een lekker dagje zeilen hebben we om 18.00 aangelegd in Sines.
Het weer was goed, bakstagwindje 2/3 en de hele dag zon met zo'n 20 graad.
De verwachtingen voor de komende dagen zijn ook positief en morgen gaan we verder richting Lagos, Algarve.

Ochtend: We hebben eergisteren Lissabon bezocht. Een mooie stad, grotendeels herbouwd na een aardbeving in de 18 eeuw, veel huizen met de betegelde gevels en de traditionel bestrating met kleine steentjes vaak als een mozaiek gelegd.
Gisteren zijn we in Cascais gebleven evenals vele andere toeristen en weer een deel herbevoorading gedaan.
Vanmorgen vertrokken om 8.00 Nl tijd, met een mooie zeildag in het vooruitzicht met NO 3/4 zonnig en 22 graad richting Sines, een volgende stop naar het zuiden.

11-10-2006 x In Cascais blijven liggen
10-10-2006 x
09-10-2006 Cascais Middag: Om 14.30 hebben we aangelegd in Cascais de haven dicht bij Lissabon. Het was een rustige tocht met vrijwel geen wind en redelijke temperaturen.Het was volle maan maar weinig lichtgevende algen gezien. We hebben wel regelmatig weer stormvogels, Jan van Genten en dolfijnen om de boot gehad en we zijn vrijwel de gehele trip samen met een engelsman opgevaren die nu ook bij ons achter heeft aangelegd. Morgen hebben we naast de grote was een bezoek aan Lissabon gepland.
08-10-2006 Cascais Ochtend: Gisteravond hebben we nog een rondje gelopen door Povoa de Varzim, dat achter de kustlijn bestaat uit een ouder en best wel aardig deel met betegelde huizen en traditionele straatbedekking met kleine witte steentjes.
Ook het eten was hier weer goed waarbij het opvalt dat er nog om 22.00 mensen met kinderen uit komen eten.
Vanmorgen om 8.00 trossen los en op weg naar Cascais bij Lissabon, zo'n 180 mijl.
07-10-2006 Povoa de Varzim

Eind van de middag: Om 17.30 zijn we in Povoa de Varzim, in Portugal aangekomen. Na wederom een rustige dag met weinig tegenwind Zuid 1/2 liggen we in een haven die voor veel bootjes de laatste rustplaats lijkt te zijn en waar er ook nog een aantal onderhanden worden genomen voor een laatste kans. Nu nog even een borrel en het " dorpje" in , het lijkt op afstand een uit de grond gestampt vakantie oord.

Ochtend: Na een dagje rondkijken in Vigo verterkken we vanmorgen om 8.00 uur uit Vigo, Spanje naar Portugal. Het weerbericht voorspelt weinig wind uit zuidelijke richting en mogelijk wat regen.

06-10-2006   Dagje in Vigo gebleven
05-10-2006 Vigo

Avond: Om 18.00 uur hebben we in Vigo aangelegd met de kop naar de steiger een een ankerlijn achter. We hebben de meeste tijd weing wind maar wel weer op de kop gehad. Vanaf ca. 15.00 werd het lekker zonnig en kregen we de wind van achteren en werd het met zo'n 20 graden prima korte broeken weer.
Morgen shoppen en rond kijken in Vigo als laatste stop en Spanje en dan door naar Portugal.

Ochtend: Gisteren hebben we de bedevaartplaats " Santiago de Compostela" per bus bezocht. Een mooie route, en een indrukwekkende oude plaats met een veel monumentale gebouwen. Het voornaamste is de " Cathedral" waarin de meest wandelende pelgrims hun rust nemen.
Voor vandaag is er weinig wind W2/3 en redelijk weer met 18 graden voorspeld en wij vertrekken rond 10.00 richting Vigo in de Ria de Vigo als de vermoedelijk laatste stop in het vaste land van Spanje.

04-10-2006   Dagje in Portosin gebleven.
03-10-2006 Portosin

Eind van de middag : Het was vandaag een mooie zeildag met een gunstige westenwind 2/4 en droog weer. Na de Cabo Finisterre, het meest Westelijke puntje van Spanje, zijn we de Ria de Muros ingezeild en hebben om 17.00 vastgelegd in Portosin.

Ochtend: Het heeft gisteren de hele dag gehoost en wij zijn in Camarinas gebleven. Het is nu droog en de weersvoorspelling is redelijk. Na het tanken willen we de Ria de Camarinas bij daglicht bekijken en vervolgens via Finisterre naar de Ria de Muros varen.

02-10-2006 Camarinas Nacht/Ochtend(00:22uur): Na een mooie start vanuit La Coruna met lekker weer en ruime wind ging de wind weer naar de bekende hoek, ZW tegen en later begon het ook te regenen. We hebben nog een extra stop in de meest westelijke haven van Spanje ingelast. En liggen nu op 09.11West in Camarinas. Het regent nog steeds en we gaan morgen afhankelijk van het weer ons plan trekken.
01-10-2006 Camarinas Middag: Na een aantal dagen in een mooi La Coruna gefietst en gewandeld te hebben vertrekken wij met zonnig weer maar een natte verwachting richting Muros als eerst volgende stop.
La Coruna lijkt een mooie rijke stad waar alleen goed gesoigneerde autochtone Spanjaarden wonen. Ook veel winkels voor kleding, sieraden, schoenen enzo.
's Avonds lijkt iedereen die kan lopen te gaan wandelen en bij te kletsen op mooie pleinen en volle winkel promenades.
30-09-2006   Dagje in La Coruna gebleven

Traject1 "Go La Co"
Goes tot aan
La Coruna

29-09-2006  
28-09-2006 Spanje - La Coruna Ochtend: Wij zijn om ca. 11.00 aangekomen in La Coruna .Er was de gehele etappe een tegenwind die soms wel ZW 5 was. We hebben al motorzeilend gedurende de eerste nacht enorm veel dolfijnen rond de boot gehad. Het lijken dan wel lichtspoor torpedo's die door het water schieten. Werkelijk een schitterend gezicht.Bij lichten kwamen er opnieuw een groepje dolfijnen waarvan we wat foto's hebben kunnen maken. Ook walvissen hebben we op een afstand gezien. Gedurende de Dinsdagavond en later de Woensdag nam de wind toe en was het stampen tegen een flinke deining in. De achtertent heeft hier bij vrijwel al het buiswater buiten de kuip gehouden. Bij aankomst hadden we door grote hoeveelheid buiswater nog achtergebleven blaasjeswier op het dek.
Totaal was deze etappe zo'n 365 mijl en ook deze is tot tevredenheid verlopen.
Nu is de was in de machine, de boot afgespoeld, onszelf gedouched en de inwendige mens hebben we met met de fles champagne van Evert&Marleen verwend. Voor de komende dagen staat er wat rondkijken in La Coruna op het programma.
27-09-2006 Spanje - La Coruna Dag en nacht doorvaren richting La Coruna
26-09-2006 Spanje - La Coruna
25-09-2006

Spanje - La Coruna

Camaret / Brest

Middag: Om 17.00 locale tijd vertrekken wij, na een lekkere uitgebreide lunch, uit Camaret met zonnig weer en wind W3. Bedoeling is naar La Coruna in Spanje.

Ochtend:
Om 00.00 uur aangelegd in Camaret/ Bij Brest na een tocht met een groot deel tegenwind (tot 6/7) en een aantal onvoorspelde onweersbuien. Het heeft dus even wat langer geduurd dan gepland maar we hebben het comfort van de achtertent tijdens het zeilen ervaren. Ook deze 231 mijl zijn eigenlijk best wel voorspoedig gegaan.

24-09-2006
Camaret / Brest
x
23-09-2006
Camaret / Brest
Ochtend: We lagen naast de Kotari , een Sun Odeyssey 49 die ook deelneemt aan de ARC en hebben in een regenachtig Cowes o.a. de organisatie van de ARC, Worldcruising club, bezocht.
Cowes was leuk om weer te zien en er waren veel zeilbewegingen, een wedstrijdje van de IT branche met een kleine 100 boten, werd er gehouden.
Vandaag gaan we om ca. 9.00 vertrekken van de Engelse westkust , en de wind is ZO 3/4, het weer is zonnig en het lijkt een mooie dag te worden.
22-09-2006
x
Dagje in Cowes gebleven.
21-09-2006
Cowes

Avond: Na een enerverende dag zonnig en zeilen met steeds toenemende ZO wind, tot 7/8 op de Solent zijn we om ca 21.00 gestopt en liggen nu in Cowes. De voorspellingen zijn nog niet echt goed dus mogelijk blijven we hier nog even liggen

Ochtend: Om 9.30 uur vertrek uit Eastbourne, met zonnig weer ca. 20 graad verwacht en ZO 3/4. Doel van vandaag is richting Wight.

20-09-2006
Eastbourn

Avond: Om ca. 19.00 uur zijn we in Eastbourn gestopt. Het was een dag met vrij veel wind 5 tot soms 6 en een 60 graden koers was mogelijk. Vlak voor de aankomst viel de wind weg en werd het nog lekker weer ca 22 graad en een zonnetje.

Ochtend: We hebben een dag een stop in Duinkerken gemaakt. De wind was ZW en 's ochtends regende het. Om het tij mee te hebben zijn we om 05.45 vertrokken in het donker met een Z 3/4 , helder maar wel fris, 13 graden.

19-09-2006
x
Dagje in Duinkerken gebleven.
18-09-2006
Duinkerken

Middag: Om 17.00 aangekomen en gestopt in Duinkerken na een dag motorzeilen tegen de wind tot 30knts schijnbaar. Wel droog gebleven en half bewolkt ca. 20 graden.

Ochtend: Vertrek met zijn tweeën vanuit Oostende met WZW 3 richting Calais. Zonnig weer en ca. 20 graden.

17-09-2006
Oostende
Avond: Aangekomen in een rustig Oostende na een dag met veel leuk uitzwaaien en vooral aan de wind motorzeilen.