25-01-2007

Etappe Eric & Anne

Door: Anne

30 januari was het dan bijna zo ver, de dag erna vertrokken we naar the Caribbean (2 weken)!! Eerst nog even een toilet-pompsysteem bij een botenwinkel in Middelburg halen (mn ouders hadden gevraagd of we deze mee wilden nemen want het toilet was tijdens de reis kapot gegaan). Vervolgens ging ik (Anne) door naar Utrecht. Hier zouden we op Eric z’n kamer wat uurtjes slapen en vervolgens de nachttrein naar Schiphol nemen.

Om half 3 kwam de taxi (waarmee we naar Utrecht CS gingen) aan bij Eric z’n kamer en om 4 uur waren we op schiphol. Om 7:10 uur vertrok ons vliegtuig naar London. Op London Gatwick stapten we over op ons vliegtuig naar the Caribbean.

De reis ging heel voorspoedig. We hebben onderweg lekker filmpjes gekeken en we vlogen overdag dus hadden mooi uitzicht uit het raampje.

Toen we rond 17:00uur lokale tijd in St Lucia het vliegtuig uit stapten met onze dikke kleding en winterjas in de hand kregen we echt een klap in ons gezicht van de warmte! Vervolgens liepen we op ons gemakje naar de douane, hier was 1 loketje open met een gigantische rij wachtende mensen. De mentaliteit van daar was gelijk zichtbaar; take it easy and relax. Ze namen voor iedereen ruim de tijd en alles ging met de hand (computers kennen ze daar nauwelijks). Anderhalf uur later liepen we het vliegveld uit met onze tassen. De transfer naar Rodney Bay Marina stond al op ons te wachten en we konden zo instappen. De reis naar de marina zou ongeveer 2 uur duren (de marina lag aan de andere kant van het eiland). Onderweg zagen we al dat St Lucia een mooie natuur heeft; heel erg veel groen. Ook viel het ons op dat er zo veel mensen op straat hingen en liepen. Naast de weg zag je veel openlucht barretjes. De reis was spannend want de chauffeur reedt als een gek. De wegen zijn daar erg slecht met allerlei gaten. We reden erg hard en haalde al toeterend andere auto’s in. Onderweg kregen we oud & nieuw smsjes want in Nederland was het inmiddels 12 uur.

Rond half 8 lokale tijd kwamen we aan bij de marina. Papa en mama stonden al op ons te wachten bij de ingang van de haven. Het was fijn elkaar weer te zien na zo’n lange tijd! Snel brachten we onze bagage naar de boot en trokken we onze zomerse kleding aan. Oud & nieuw gingen we namelijk vieren bij Spinnakers (een strandtentje). Hier waren andere Europeanen die m’n ouders daar hadden leren kennen. We hebben hier lekker gegeten en bijgekletst. Er werd flink gezopen en gedanst en er was een echte Caribische band. Erg gezellig dus maar ook zwaar want Eric en ik waren al bijna 29 uur op. Na 12-en was er mooi vuurwerk en namen een aantal mensen een nieuwjaarsduik.

In Spinnakers

De volgende dag zagen we gelijk een bootje met fruit. Die zie je in the Caribbean overal. Waar je ook ligt, ze komen wel met een bootje met fruit naar je toe. Mn moeder had kokosnoten gekocht. Dit hadden we nog nooit gegeten maar we vonden het erg lekker! Ook zijn de Caribische grapefruits aanraders (lekker sappig en zoet)!!

Als eerste zeilden we naar de Marigot Bay, een mooie baai met mangroven bomen. We gingen door naar de baai Anse Cochon. Hier namen we onze eerste duik. Wat waren we onder de indruk van een paar mooie kleine visjes (later bleek dit niks voor te stellen, deze visjes zaten echt overal). En ik allemaal foto’s maken met mijn nieuwe onderwaterbehuizing voor m’n camera. Na deze baai gingen we door naar een baai voor de Pitons (dit zijn 2 bergen). Hier hebben we ’s avonds bij Bennie gegeten. Hij heeft een “restaurantje” aan de baai. Met een bootje werden we bij de boot opgehaald en teruggebracht. Ook zorgde hij ervoor dat een bootje onze boot in de gaten zou houden, want Bennie heeft een reputatie hoog te houden zei hij. Via hem hadden we gelijk onze excursie voor de volgende dag geregeld.

Mangroven bomen
Marigot Bay
Pitons

De volgende dag werden we ’s ochtends om 10 uur bij de boot opgepikt door een bootje. Hiermee werden we naar het plaatje Soufriere gebracht. Daar stond onze gids Paul al op ons te wachten. Samen met hem en de chauffeur Junior reden we als eerste naar de koude waterval. Rond deze waterval was een mooie bloementuin. Paul vertelde enthousiast hoe alle bloemen en planten heette. In de waterval kon je even afkoelen. Eric en m’n vader waren in het water gegaan en hadden een douche genomen onder de koude waterval. M’n moeder en ik hebben toegekeken en foto’s gemaakt.

Eric en Anton in het water

Na de koude waterval met bloementuin reden we door naar de botanische tuin. Een nog grotere tuin met allerlei mooie bloemen en planten. Hier werd door Paul getest of we alle namen nog wisten van de bloemen die we al eerder hadden gezien bij de koude waterval. Ook was er in deze tuin een waterval. Hier kon je alleen niet in zwemmen vanwege beestjes die in het water zaten(dan zou je overal jeuk krijgen).

Na deze botanische tuin reden we door naar de vulkaan met actieve zwavelbronnen. Zo wat stonk dat zeg!! Echt zo’n rotte eierenlucht, echt heel erg vies!! Maar wel indrukwekkend zo’n werkende zwavelbron te zien, je zag het echt borrelend uit de aarde komen. We kregen hier te horen dat op St Lucia meerdere gevaarlijk slangen zitten waaronder eentje waarbij je na een beet 2 stappen verder dood bent!
Hierna reden we door naar Martha’s. Hier gingen we lunchen. We konden kiezen uit kip of vis. Het was een echte lokale maaltijd met lokale groentes(vage knollen en aardappels) en fruit(gebakken banaan). Het smaakte erg goed!

Zwavelbronnen
Lunchen bij Martha's

Als laatste gingen we naar de warme waterval. Hier gingen we alle 4 lekker badderen. De lokale bevolking was die dag vrij dus het was druk in het badje. Het was wel een speciale ervaring om met allemaal donkere mensen in zo’n badje te zitten. Tot slot liepen we van de warme waterval weer terug naar de baai waar de boot lag. Met een bootje van Bennie werden we weer terug gebracht. Het was inmiddels middag en we konden nog even lekker snorkelen rondom de boot.

De volgende dag hadden we om 12 uur ’s middags met Piet (hadden m’n ouders ontmoet in St Lucia) afgesproken in een baai bij het eiland St. Vincent. Dit was een behoorlijk eind varen en we moesten daarom al om 5 uur ’s ochtends vertrekken. Onderweg hadden we een redelijk wilde zee (misselijk!). We zagen heel veel vliegende vissen maar helaas geen dolfijnen of walvissen.
Piet nam ons mee naar een mooi strandje met een mangoboom waaruit we mango’s lieten vallen met de pikhaak. Ik vond het wel ‘scary’ daar in het hoge gras te lopen nu ik wist dat er een super giftige slang op St Lucia zit! Na de mango’s gingen we met de dinky door naar een vleermuizengrot. Dit was een smalle grot vol met vleermuizen. We gingen hier al snorkelend doorheen(wat een lawaai maken die vleermuizen!). Mn moeder en ik vonden het doodeng en zwommen er (gillend) snel doorheen. Eric vond het zo leuk dat hij er nog een keertje doorheen zwom. Naast de grot was een snorkel ‘area’. Je kon hier onwijs mooi snorkelen! Helaas lekte mijn onderwaterbehuizing waardoor ik geen foto’s kon maken. Piet z’n vrouw had beide boten in de gaten gehouden. In the caribbean en vooral St Vincent moet je erg oppassen. Vooral dinky’s worden erg veel gejat. Ook wordt het door iedereen afgeraden ergens alleen in een baai te liggen. Dit hebben we dus ook niet gedaan. Toen we weer aan boord waren zeilden we door naar een haven(blue lagoon) op het eiland St Vincent. Onderweg kwamen we langs baaien waar stukken van de film Pirates of the Caribbean zijn opgenomen. In de haven van St Vincent konden we lekker douchen en een hapje eten.

Eric op het strandje bij de Mango boom
Mango's uit de boom halen
Ingang vleermuizengrot (links)
In de vleermuizengrot

De volgende dag zeilden we door naar het eiland Bequia. Het was ons al verteld; hoe zuiderlijker je komt, hoe minder je hebt. Dit werd ons hier goed duidelijk toen we boodschappen gingen doen. De “supermarkten” zagen er slecht uit en ze hadden echt niks!! Alleen blikjes en potjes met groente e.d. en veel flesjes met sausjes. Gelukkig stond er ook een oude (verroeste) vriezer met kippenbouten en kipfilet :-D. Ook vonden we in de vriezer een zak met groente. Het eten voor de komende 2 dagen was snel gekozen. Kippenbout met diepvriesgroente en rijst en maaltijdsalade met kipfilet. Markten waren overal wel te vinden dus we hadden nooit gebrek aan vers fruit en groente. We lagen bij het eiland Bequia in een mooie baai vlakbij een strandje. Ook hier hebben we lekker gesnorkeld.

Aan de rum punch

Na Bequia gingen we door naar het eiland Mustique. Het eiland van de rijken. Hier schijnen veel bekende filmsterren en andere beroemde personen een huis te hebben. Toen we hier gingen snorkelen zagen we een mooie pijlstaartrog en een aparte vis. Helaas was er wel heel veel deining! De borden maaltijdsalade en bestek vlogen over de tafel. Niet echt ideaal!

De volgende dag zeilden we door naar Union Island. We mochten aan een kort steigertje liggen vlak voor een hotel/restaurant. Het was een klein dorpje met wat “restaurantjes” en wat winkels. Ook hier hielden de supermarkten niet over, maar gelukkig hadden we ergens nog wel wat kip gescored (kip is vaak het enige vlees wat je hier kunt krijgen, maar dat vind ik niet erg :-D, als kipliefhebber!). Zoals overal eigenlijk in the caribbean hingen hier veel mensen op straat. Vooral ’s avonds gaat iedereen de straat op. ’s Avonds gingen we eten bij een restaurant wat door “westerse” blanken werd geleid. Het was er lekker druk met allerlei vakantiegangers. We hebben hier erg lekker gegeten! S’nachts heel veel last gehad van de muggen, want die heb je daar erg veel!

Na Union Island zeilden we door naar ons eindpunt (meest zuidelijke) Tobago Cays, ook wel bekend van reclamespotjes e.d. Dit schijnt één van de mooiste baaien van de Caribbean te zijn. Onderweg stopten we bij het kleine eilandje Mopion. Op dit eilandje staat 1 klein hutje en het is omgeven door helder blauw water, een echt Caribisch eilandje dus! We hebben vlak bij dit eilandje geankerd en zijn er vervolgens naar toe gegaan met de kano’s. Helaas was het erg druk op het kleine eilandje, maar toch was het leuk er even geweest te zijn. Na Mopion zijn we door gevaren naar de baai der baaien, Tobago Cays. We moesten tussen wat eilandjes doorvaren om er te komen (vanwege koraalriffen die daar liggen) en toen waren we er; bij een mooie grote baai tussen meerdere kleine tropische eilandjes(wit strand en wuivende palmbomen). Er lagen een stuk of 50 boten geankerd. De baai ligt achter een groot koraalrif. Je kijkt uit op de Atlantische oceaan maar vanwege het rif heb je geen last van golfen, super dus! Bij Tobago Cays heb je verder niks, het zijn allemaal kleine onbewoonde eilandjes. Je ligt dus echt midden in de natuur, ver van alles, heel bijzonder. Bij Tobago Cays hebben we echt keimooi gesnorkeld!!! M’n vader ging als eerste in het water en zag gelijk allemaal schildpadden. Snel gingen m’n moeder en ik ook het water in. Even later zagen we ook 1 gigantisch grote rog!! Die dag hebben we ons dus bijna heel de dag tussen de schildpadden in het water begeven. De 2e dag hebben we lekker gerelaxt, lekker zonnen, boekje lezen en natuurlijk snorkelen. We hebben toen niet alleen bij het zand (waar alle schildpadden zaten) gezwommen maar zijn ook naar het koraalrif gezwommen. Dit was ook zo onwijs mooi! Het koraal was erg mooi en er zaten heel erg veel mooie vissen; in allerlei kleuren en maten. We hebben ook meerdere grote schollen vissen gezien waaronder eentje met wel miljoenen superkleine visjes, echt heel bijzonder! Ook kwamen we een barracuda en veel zee-egels tegen. Zoals je begrijpt heb ik mijn onderwaterbehuizing goed kunnen uitproberen!

Mopion
Zeester
De miljoenen kleine visjes met 2 grotere visjes
Koraal met vissen

Na Tobago Cays zijn we weer terug richting St. Lucia gevaren. De 1e stop op de terugweg was weer bij Bequia, hier konden we goed uit/in-klaren (het gebouw wisten we te vinden en was vlakbij de haven). We hebben hier leuke souvenir-T-shirts, lekker fruit van de markt, en natuurlijk kip kunnen inslaan. ’s Avonds hebben we bij een lekker restaurantje aan het begin van onze steiger(tje) gegeten.

De dag erna zijn we in 1 keer doorgevaren naar St. Lucia. Dit was best wel een eindje varen. Maar de reis ging goed waarbij we onderweg nog een schol walvissen tegen kwamen. We gingen in een baai liggen tussen de 2 Pitons, een mooie baai! Natuurlijk hebben we hier weer snorkelt. Ook hier zaten veel mooie kleine visjes in allerlei kleurtjes. Toen we klaar waren met snorkelen kwam er een gigantisch cruiseschip voor onze baai liggen. Heel het dek stond vol met fotograferende toeristen. Ze moesten natuurlijk allemaal even een foto-tje van de Pitons maken.

Inmiddels al weer donderdag 11 januari, varen we door naar de baai Anse Cochon. Aan deze baai ligt een mooi hotel; Ti Kaye. In dit hotel hebben m’n ouders al een keer overnacht. Dit was een prijs die ze hadden gewonnen bij de ARC (snelste koppel). Ze willen ons ook een nachtje meenemen naar dit luxe hotel. Het was hier echt super! We hadden een mooi huisje met uitzicht op de baai(met de twist), een lekker bed, mooie douche(buiten!) en we hebber er erg lekker gegeten!! De volgende dag hebben we lekker op het strandje naast het hotel gelegen. M’n vader en Eric hadden met de kano’s van het hotel de tassen naar de boot gebracht en vervolgens zijn we zwemmend terug naar de boot gegaan.

Op het terras bij het hotel, rechts in de baai zie je de Twist liggen
De buitendouche
Kolibri

Vervolgens zeilden we weer terug naar de haven waar de vakantie begon; Rodney Bay. ’s Avond gingen we eerst naar Wilma & Hans (Nederlanders die mijn ouders hebben ontmoet, en in St Lucia een heel mooi huis hebben!) en vervolgens bij hun achter in de pick-up naar het straatfestival. Dit festival vind hier elke vrijdag plaats. Iedereen bevind zich dan op straat, er staan boxen en er is een dj. Overal staan kraampjes met kippenbouten en drank. Het is één groot feest, erg gezellig!

De een na laatste dag zijn we met de bus naar de hoofdstad(Castries) van St. Lucia gegaan. Dit is een erg rommelige stad. Ook de markt is een bijzondere ervaring, overal kraampjes kriskras door elkaar. Verder is er een grote hal met allerlei kraampjes met omslagdoeken e.d. en kruiden en sausjes.

De laatste dag hebben we op ons gemakje onze tas gepakt en nog even lekker een ijsje bij de haven gehaald. Om 15:00uur werden we bij de marina opgehaald en om 19:10uur vertrok het vliegtuig. Ook de terugweg ging goed. Rond 17:00 uur(Nederlandse tijd) was ik weer thuis in Tilburg. Het was wel weer wennen weer in het koude Nederland te zijn maar wel leuk Steven weer te zien!

Al met al was het een geweldige vakantie! Met veel zon, relaxen, snorkelen, schildpadden, mooie eilandjes met palmbomen, douchen op het voordek(met een zak water opgewarmd in de zon), armoedige winkeltjes, kip, bootjes met fruit en relaxte (bob marley- achtige) mensen.